Hirdetés

A repülőgép szerkezeti elemei

Címkék: repülős játékok, repülőgép, online repülős játékok, ingyenes repülős játékok

Sárkánynak nevezzük a repülőgép szerkezetét. A sárkány részei a törzs, amely a teher egy része, az utasok, valamint a személyzet szállítását szolgálja, a szárnyak, vezérsíkok, kormányfelületek, valamint a futómű.

Ezt is Neked ajánljuk


Törzs


Általában a repülőgépek legnagyobb keresztmetszetű elem. Ehhez kapcsolódik a többi szerkezeti elem. A törzs elemei a törzskeretek, hosszmerevítők, külső burkolat, szárnycsatlakozási berendezések, fülkék, rakterek. A nagy sebesség miatt, szükséges, hogy a repülőgép törzse áramvonalas formájú legyen. Az orrészben foglalnak helyet a repüléshez szükséges navigációs és irányító berendezések nagy része, valamint a pilóták. A további részeken találhatóak a személyzet többi tagja, az utasok és a teher.
A repülőgép törzse többféle is lehet.
Egytörzsű repülőgép
Ez a hagyományos repülőgép forma. A motorokat a törzsben, vagy a szárnyakon helyezik el. A nagyobb többmotoros gépeknél a hajtóműveket a szárnyakon helyezik el a kedvezőbb teherelosztás miatt.
Kéttörzsű repülőgép
Ezt a megoldást inkább a kétmotoros kisebb repülőgépeknél alkalmazzák. A személyzet és a felszerelés részére a szárny középső részén alakítanak ki fülkét. A két törzs karcsú felépítésű és a farokszárnyakat fogja közre.
Csupaszárny repülőgép
Törzs és farok rész nélküli repülőgép. A csupaszárny gépeknél az összes berendezést a szárnyakba építik bele, esetleg a szárny középső részén kiképzett gondolákban. A tévhittel ellentétben számítógépes vezérlés nélkül is képes a repülésre az ilyen kialakítású repülőgép, igaz, ezt kevés gyakorlati példa igazolja. Megfelelő tervezés esetén a repülési tulajdonságok még jobbak is lehetnek, mint a hagyományos repülőknél. Mivel ezeknek a repülőknek a teljes felületük felhajtóerőt termelnek, kevés a kiálló és súrlódó alkatrész, kedvező a légellenállása. Ennek köszönhetően kitűnő a fordulékonysága és az irányíthatósága.

Szárny


Ezen a szerkezeti elemen képződik a felhajtóerő. Fő jellemzői a fesztávolsága, karcsúsága, profilja és a nyilazottsága. Az erőteljesen hátranyilazott szárnyaknál nagyobb a repülőgép stabilitása és kormányozhatósága magasabb sebességnél. Az erősen hátranyilazott szárnyak kis sebességnél kevesebb felhajtóerőt termelnek, ezért a fel és leszállási sebességük az ilyen repülőknek lényegesen magasabb.
A fékszárnyak a szárny része és a fel illetve a leszállásnál van szerepe.

Vezérsík


Ez az elem biztosítja a repülőgép vízszintes és függőleges irányú stabilitását. A vízszintes vezérsíkot szoktuk hátsószárnynak nevezni. Ennek a feladata, hogy a gép fel-le irányú vezetése biztosított legyen, valamint stabilizálja a repülési tulajdonságokat.
A függőleges vezérsík szerepe jóval kevesebb, de a gyakorlatban bonyolult az irányíthatóság. Ez segíti a repülőgép oldalirányú mozgását. Amennyiben a gép farka nem lenne megvezetve, az jobbra-balra mozoghatna.
A vezérsíkokat farokfelületeknek is szokták nevezni. Az elrendezésük lehet T alakban, vagy V alakban.

Futómű


A repülőgép futóműve biztosítja a földön történő haladást és segíti a megállást.
Kerekes futóművek
Gumikerekes, amelyek felfújt gumiabroncsokból állnak. A nagyobb terhelésű repülőknél kerék csoportokat építenek be, hogy a teher jobban eloszoljon. A kis sebességű gépeknél fix futóművek vannak. A nagy sebességű repülőknél már behúzható futóműveket készítenek, hogy a légellenállás kedvezőbb legyen.
Úszótest
A hidroplánoknál alkalmazzák, a kerekek helyett két úszótest található repülőgép alján, amelyek képesek a felszínen tartani. Nem behúzhatóak, ezért jelentős a légellenállásuk. Másik megoldás, amikor a gép törzsét csónak alakúra építik, ez kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik.
Szántalpas futómű
Nagyon ritkán használják, amikor hómezőre kell leszállni. Tipikusan a sarkkutatók által használt gépeken fordúl elő.

Hajtóművek


A repülőgép haladását szolgáló eszköz. A hajtóművet magába foglaló eszközt gondolának nevezik.
Alapvetően négy típust különböztetünk meg, a robbanómotoros, a gázturbinás, sugárhajtóművet és a rakétahajtóművet.
Robbanómotorok
Hagyományos dugattyús motor, légcsavar segítségével állítja elő a szükséges vonó illetve a tolóerőt. Olcsó de csak a hangsebesség alatti tartományokban használható.
Gázturbina
A gázturbinás hajtómű közvetlenül a légcsavart forgatja. Ez sem alkalmas hangsebesség feletti repülésre.
Szabadturbinás hajtóműveket elsősorban a helikoptereknél alkalmazzák.
Sugárhajtómű
Lüktető sugárhajtómű - Elsősorban pilóta nélküli fegyvereken és repülőgép modellekben alkalmazzák, az egyszerű felépítése miatt.
Gázturbinás sugárhajtómű - Már képes a hangsebesség feletti repülésre is. A transzszonikus sebesség felső határáig képes tolóerőt biztosítani.
Utánégetős gázturbinás sugárhajtómű – A befecskendezett üzemanyag miatt a tolóerő megnövekszik, de vele együtt az üzemanyag fogyasztás is. A második generációs vadászgépeken kezdték alkalmazni és a szuperszonikus sebesség felső határáig hatékony.
Torlósugár hajtómű – A legegyszerűbb felépítésű sugárhajtómű, mert rendkívül kevés mozgóalkatrész található benne. Hátránya, hogy állóhelyzetben nem képes működni, legalább 200-300 km/h sebesség a beindulásához. Nagy sebességű repülés érhető el vele (Mach 3-10).
Kombinált sugárhajtómű – A gázturbinás és a torlósugár hajtómű összeépítése. Azt a célt szolgálja, hogy a két hajtómű hátrányait kiküszöbölje.
Rakétahajtómű
Sugárhajtómű, aminek a működéséhez

Hirdetés
Olvasd a Magazint, ahol játékleírásokat és a játékokhoz kapcsolódó érdekességeket találsz.
A repülőgép szerkezeti elemei
A repülőgép szerkezeti elemei
A repülőgép szerkezeti elemei
A repülőgép szerkezeti elemei
A repülőgép szerkezeti elemei

Kapcsolódó cikkek:

Battlestar Galactica